دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته بهصورت جزایر منفک از هم عمل میکرد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا برنامه تلویزیونی «رو در رو» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از شبکه چهارم سیما پخش شد.
در ابتدای این گفتوگو دکتر طهرانچی در رابطه با گلایههای مطرح شده بهسبب اطلاعات آماری کم و منابع نا کافی از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دانشگاه آزاد در نیمه دوم سال گذشته، حدود یک میلیون و ۶۵ هزار دانشجو داشت، امسال به دلیل این که هنوز دانشجویان ارشد جدید معرفی نشدهاند، آمار دقیقی نمیتوان ارائه داد؛ اما پیشبینی ما، همان عدد یک میلیون و ۶۰ هزار دانشجو است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر درصد توزیع دانشجو را بخواهیم، چیزی حدود ۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم، حدود ۱۸۰ هزار دانشجوی ارشد داریم که در هر سال ۹۰ هزار دانشجو است و سایر دانشجویان هم در مقاطع کاردانی و کارشناسی در حال تحصیل هستند؛ همچنین حدود ۷ هزار دانشجوی دکترای حرفهای داریم؛ دانشگاه آزاد در بخش پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم فعالیت دارد.
دکتر طهرانچی در رابطه با ارتقای کیفی مدرک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنگامیکه که ما وارد دانشگاه آزاد شدیم، در عرض سه سال، جمعیت دانشجویان دکتری رسیده از ۶ هزار به ۵۲ هزار دانشجو رسیده بود، یعنی یک تورم بسیار شدید انفجاری؛ از طرفی دیگر در سالهای ۹۵ و ۹۶ برای اینکه کسر بودجه را جبران کنند، با هماهنگیای که بین وزارت علوم وقت و دانشگاه آزاد انجام میشود، دانشجویان ارشد از ۹۰ هزار در سال به ۱۸۰ هزار نفر رسیده بود؛ یعنی یک دفعه بهصورت بسیار انفجاری فضای دانشجویی را بالا برده بودند. نکته عجیب دیگر این بود که دانشگاه آزاد بایستی یک پیکره واحد داشت و یکسری واحدهای عملکننده ساختار آن را شکل میداد ولی متأسفانه بهصورت زنجیرهای و مجموعهای جزایر منفک از هم عمل میکرد.
وی افزود: بعد از ورودمان چند اتفاق جدی را رقم زدیم. اولین بحث، کیفیت تحصیلات تکمیلی بود. سامانه پژوهشیار اجازه نداد یک استاد، تعداد زیادی دانشجو داشته باشد، نظام موضوعات مسائل را تدوین کردیم که مورد بحث خواهد بود، از طرفی دیگر با نظام آموزشیار، یکپارچگی آموزشی و نظارت دقیق ساماندهی شد.
رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به ضعفها و انتقادهای مربوط به سامانه پژوهشیار گفت: بحث یکپارچگی در فضای مجازی از معضلات جدی دنیای امروز است. واقعیت را بپذیریم، فیسبوک و اینستاگرام بهعنوان غولهای بزرگ فضای مجازی، ۶ ساعت غیرفعال میشوند. این نشان میدهد که ما در فضای مجازی علیرغم توانایی که میدهد، برای اینکه اقدامات یکپارچه ملی انجام دهیم، بسیار راه طولانی را باید برویم.
دکتر طهرانچی عنوان کرد: ما پذیرفتهایم که اشکالاتی وجود دارد، البته در پژوهشیار خیلی کمتر است. در این سامانه حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری و ارشد زندگی علمیشان را انجام میدهند و دقیقاً همه مباحثشان رصد میشود و به آنها در نظام موضوعات کمک میشود؛ بیش از ۳۰ هزار زمینه پژوهشی برایشان هست؛ فارغ از آن در سیستم آموزشیار، سیستمی که یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار استاد مستقیم و ۴۰ هزار استاد حقالتدریس داریم، یعنی ۶۵ هزار استاد فعال؛ و البته باید این موضوع در نظر گرفته شود که در یک بازه ۱۰ یا ۲۰ روزه، کل مراحل ثبتنام انجام میشود. خب هیچوقت کار جدی به این وسعت در کشور انجام نشده بود؛ الحمدلله ما داریم مسائلاش را بهصورت پلکانی پشت سر میگذاریم.
دکتر طهرانچی در ادامه گفت: بحث یکپارچگی در فضای مجازی از معضلات جدی دنیای امروز است. فیسبوک و اینستاگرام به عنوان غولهای بزرگ فضای مجازی ۶ ساعت میخوابند. نشان میدهد که علیرغم توانایی که میدهد هنوز برای اقدامات یکپارچه ملی راه طولانی را باید برویم البته در پژوهشیار خیلی کوتاهتر است. در آن حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری و ارشد امور علمی خود را انجام میدهند، همه مباحث آنها رصد شده و بیش از ۳۰ هزار زمینه پژوهشی دارند، در سیستمی که یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار استاد مستقیم و ۴۰ هزار استاد حقالتدریس داریم آموزشیار نداریم. در این زمینه، هیچزمان کار جدی به این وسعت نشده بود و این مسائل را پشت سر میگذاریم.
وی با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو بوده چراکه واحد الکترونیک را در کوتاهمدت داشته است، گفت: لازم به ذکر است که کارشناسی ارشد را کیفی کرده و به سراغ دکتری رفتهایم، برای اولین بار در کشور بوردهای تخصصی تشکیل دادیم و هر کسی هر جایی از کشور درس خواند پیشدفاع خود را باید در بورد تخصصی انجام دهد و این یک کیفیتبخشی بسیار جدی را به مدرک دانشگاه آزاد و اعتبار مدرک داده است. در بوردهای تخصصی بین ۹ نفر دانشیار و استاد تمام که هفت نفر از دانشگاه آزاد و ۲ نفر هم از دانشگاههای ملی هستند به صورت داور حضور پیدا میکنند و به آنها اجازه دفاع میدهند. چیزی حدود ۲۵ درصد دانشجویان این اجازه را پیدا نمیکنند و باعث شده کیفیت مدرک دانشگاه آزاد و جدیت در این مطلب خیلی بر همگان روشن شود.
وی افزود: نظام جعل مدرکی که موازی دانشگاه آزاد و بیرون این مرکز آموزشی وجود داشت یک تجارت چند هزار میلیاردی بود که با پیگیریهای دانشگاه آزاد اسلامی و همکاریهای نیروی انتظامی و دیگر عناصر درگیر آن مسائل فروپاشید. در مشهد و کرج، مدارک جعلی تولید میکردند اما پس از آن سامانه آموزشی این دانشگاه دیگر امکان هیچگونه نفوذی برای جعل مدرک و دانشجوسازی نمیدهد. در این ۳ ساله اخیر رتبه پژوهشی دانشگاه آزاد و کیفیت مقالات به جد افزایش پیدا کرده است.
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه رنکمان در دنیا ۲۲۶ است، گفت: ما در هفته پیش موفق به اخذ شعبه در کشور عراق شدهایم، از ما خواسته شد که رشتهها در شانگهای زیر ۱۰۰ باشد، اطلاعاتی داده شد که در رشته مکانیک دانشگاه آزاد چهل و سوم جهانی است. در شانگهای نیز در ۳ رشته مهندسی رتبه ۵۰ تا ۷۵ بود، ۴۲ نفر از ۴۳ نفر شورای رؤسای دانشگاه عراق رأی به شعبه دانشگاه آزاد دادند.
وی درباره اعتراض دانشجویان دکتری در زمینه تبعیضها میان دانشجویان دانشگاه دولتی و آزاد اسلامی گفت: وقتی یک جایی زخم میشود، یک جایی لطمه میخورد، برای هر کسی که در دانشگاه آزاد بالای ۱۰۰ میلیون تومان برای PhD خود هزینه میکند، آن چیزی که ارزش دارد اعتبار مدرک است، اولاً مقالهمحوری را به امتیاز پژوهشی تبدیل کردیم، یعنی اگر دانشجویی کرسی نظریهپردازی را در دوره دکتری ارائه دهد از او مقاله نمیخواهیم و ۵ امتیاز کسب خواهد کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: یک اتفاق در دهه اخیر افتاد که بخشی از آن تقصیر نظام آموزش عالی بوده که ۵۲ درصد داوطلبان کنکور انتخاب رشته نکردند، آمریکاییها هر ساله سند سینجینری ایندیکیتور منتشر میکنند، در آن سند مینویسد که سرمایه هر کشور در اقتصاد دانشبنیان در رهبری جهانی، تعداد دانشآموختهها در آموزش عالی کشور است، اعلام میکند که بایستی از همه دنیا جذب کنیم.
دکتر طهرانچی درباره مهارتمحوری اظهار کرد: ما میخواهیم آموزش کارآمد رکن زندگی مردم شود، پس نمیتوانیم جامعه را از آموزش محروم کنیم. بایستی با آموزش کارآمد در پهنه کشوری دانشجو را اضافه کنیم.
وی افزود: : فرق دانشگاه آزاد با دولتی این است که آنها مرکز رشد و شرکت دانشبنیان دارند. ما اگر در مسئلهای وارد میشویم باید به اقتصاد دانشگاه کمک کند.
دکتر طهرانچی درباره برنامه پایش گفت: این یک طرح ملی دانشگاه آزاد اسلامی است. در پی بررسیها متوجه شدیم رشته کشاورزی که اساس دانشگاه آزاد در گذشته داشت، یک هزار و ۶۰۰ استاد و ۷ هزار دانشجو داشت، یعنی ۱۸ درصد GDP کشور مستقیماً از کشاورزی ارتزاق میکنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش شهریه متأسفانه به خاطر تورم اجتنابناپذیر است، گفت: بالاخره چیزی است که اتفاق میافتد، وقتی که مجلس شورای اسلامی ۲۵ درصد حقوق کارمند را اضافه میکند و شهریه دانشگاه متناسب با آن است، برای حقوق ۵۴ هزار نفر پرسنل، چه استاد چه کارمند، مجبور به افزایش هستیم، امسال ۵۵ درصد اساتید در دانشگاههای آزاد اسلامی افزوده شدند اما شهریه ۲۵ درصد بالا رفته است.
وی افزود: افزایش شهریه به خاطر افزایش حقوق اجتنابناپذیر است. از یک طرف کارکنان و هیئت علمی میگویند اقتصاد خراب شده، حقوق پایین است، از یک طرف دانشجو میگوید شهریه را از یک حدی بالاتر نبر، ضمن اینکه هر ۲ درست میگویند. یک دوگانهای است که بایستی نقطه بهینه داشته باشیم. ۲ سال است با طرح پویش، بعضی از دانشجویان از همان ۱۸ سالگی جذب صنعت میشوند. ضمن اینکه هنوز شهریه دانشگاه آزاد در مقایسه با شهریههای مدارس غیرانتفاعی خیلی کمتر است.
وی درباره معیشت اساتید بیان کرد: شهریه دانشگاه آزاد در سال ۹۲، ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد بوده، سال ۹۶، ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد و تا سال ۹۹ این میرسد به ۶ هزار میلیارد، یعنی سالهای متمادی به خاطر کمبود دانشجو درآمد کم شده ولی حقوق سالانه افزایش گامهایی داشته ولی خیلی کم است. امسال ما با انضباط بخشی که داشتیم توانستیم به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد برسیم.
دکتر طهرانچی در تشریح اینکه ارزیابی سطح آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در دوران کرونا چیست، خاطر نشان کرد: اسفند ماه کرونا اعلام شد. تجربه ما هم در واحد الکترونیکی ۱۰ هزار نفر بود اما تعداد دانشجوها یک میلیون و ۱۰۰ هزار، همان اوایل، هفتههای اول هنوز مسئولان کشوری داشتند اعلام میکردند آقا هفته دیگر خوب میشود، هنوز اطلاعات دقیقی نبود، ما سریع یک روند آموزش عالی را در دنیا بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که مثل اینکه این قضیه خیلی جدیتر است.
وی ادامه داد: ۱۳ اسفند همان سال، بخشنامهای صادر کردیم که بایستی بیایید توی فضای مجازی، یعنی چی؟ یعنی ۶۵ هزار استاد بایستی آموزش جدید میدیدند. زیرساخت یکپارچه آموزش مجازی هم باید فراهم میشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما در هر ترم ۶ میلیون نفر کلاس ارائه دادیم و یک اتفاق خیلی عجیب بود، عنوان کرد: خیلی از استادان هنوز وارد نبودند، زیرساخت کشور، سامانهها سامانههای بزرگی نبود ولی ما با دو سامانه کِوادانا اودان توانستیم یک نمره ۱۵، ۱۶ به خودمان بدهیم، همه دنیا هم این مسئله را داشتند ولی دانشگاه آزاد پیشتاز بود، یعنی در شهرهای مختلف، آموزش هم یکپارچه بود و مرتباً ما ارتقا میدادیم.
دکتر طهرانچی در ادامه افزود: آموزشهای زیادی برای اساتید میگذاشتیم. توانمندسازی آموزش در فضای مجازی برای اساتیدمان خیلی خوب بود ولی واقعیت این است که آموزش در دوران کرونا، میتوانیم صورتگرایانه با آن برخورد کنیم و اتفاقی که در کرونا افتاد، الان ترم چهارم است. بعضی از بچهها به دانشگاه وارد شدند، یک ترم درس خواندند، بعد از آن ما را دیگر ندیدند، الان دارند فارغالتحصیل میشوند.
وی با اشاره به اینکه ورودی هم داشتیم، اظهار کرد: همه چیز سر جایش بوده. میتوانیم یک خرده عمیقتر وارد شویم. بحثی که در ایران هم یک مقدار شتابان به سمت آموزش مجازی رفتیم. یعنی در مدرسه با شاد رفتیم غافل از پیامدها، غافل از اینکه چه اتفاقاتی دارد میافتد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه با واکسیناسیون در حال برگشت به فضای حقیقی هستیم، خاطر نشان کرد: این فضا، فضای دو سال پیش نیست و اصلاً دانشجویان ما دانشجوی دو سال پیش نیستند. دانشگاه ما گفت به مهارت کار نداشته باشید و پای فضای مجازی بنشینید.
این مقام مسئول ادامه داد: بحث جهانیسازی، بحث جهان شبکهای، بحث هویت، ملیت، بحث فرهنگ، بحث زبان و اینکه آیا در مقابل آموزش عمومی و آموزش عالی، امکان رجعت به فضای قبل از کرونا وجود دارد یا خیر؟
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه تحولات اجتماعی فناورانه در زندگی بشر اثرگذار است، عنوان کرد: همانطوری که برق، تلویزیون و سینما اثرگذار بود. اینکه ما فناوریشیفته باشیم خطرناک است، اینکه فناوریگریز باشیم نیز خطرناک است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه راه میانهای باید داشت و این راه میانه هم برای آموزش مجازی تهدید است، گفت: آموزش بنای هویت و تربیت اجتماعی است، یعنی آموزش ۱۴ سالگی تا ۲۱ سالگی، ترکیب دبیرستان و دانشگاه ترکیبی است که از درون آن تربیت اجتماعی بیرون میآید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیشبینی برای پساکرونا چیست؟ اظهار کرد: اگر ما بخواهیم به همان شیوههای قبل از کرونا عمل کنیم، پیشبینی این است که پساکرونا تهدید است و بایستی جهت آموزشهایمان را تغییر دهیم. یک تحول چرخشآفرین باید داشته باشیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: اگر بخواهیم حافظهمحور عمل کنیم، فضای مجازی نشان داده که جای حافظه بچهها نشسته است. اگر بخواهیم داده بچهها را فقط در امتحان تست کنیم، این ایام کرونا به بچهها یاد داد چگونه دادهها را با هم به اشتراک بگذارند.
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه باید سراغ نوعی جدید از یادگیری که عمیق، کاربردی، فایدهمحور، مهارتافزا و بسترساز اشتغال است برویم، خاطر نشان کرد: اگر سراغ این نوع از آموزش نرویم، این فضا فضای تهدید است. دیگر کنشگریمان را از تنها مرجع آموزش بچهها داریم از دست میدهیم. چرا که دو سال در فضایی که کنار ما، بقیه هم نشسته بودند، رفتیم.
وی با بیان اینکه بایستی مربیمحوری و ارتباط بین شاگرد و مربی، نقش مربی را زنده کنیم، اظهار کرد: باید شیرینی حضور در فضای حقیقی را به بچهها بچشانیم وگرنه بچههای ما فضای مبتنی بر فضای مجازی میشوند و این شگردهای جدید و روشهای جدیدی میخواهد.
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: بایستی رفتار معلمانمان و رفتار دانشگاه و مدرسه عوض شود. اگر فکر کنیم بر همان سیاق قبل، فقط باید سلف را آماده کنیم، فقط باید خوابگاه را آماده کنیم که بچهها بیایند، جواب من این است که بچهها حضوری کمرنگ در کنار ما خواهند داشت.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه از روزی که تیم جدید در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شد با این مفهوم که دیگر دوران آموزشمحوری تمام شده، دوران نوآوری هست، یک مفهومی را تحت عنوان سرای نوآوری زنده کردیم، گفت: در حال حاضر با کمک معاونت علمی، ساختمانهای مازاد در دانشگاههای سراسر کشور را به سرای نوآوری تبدیل کردهایم.
دکتر طهرانچی ادامه داد: البته در برخی از شهرستانها هنوز ساختمانهای خالی وجود دارد ولی در تهران الان بیش از ۵ سرای نوآوری جدید، در اراک، در یزد، در مشهد، در شهرهای مختلف در حال آماده شدن است.
وی با اشاره به اینکه فضای گذشتهمان را به جای اینکه بیاییم اجاره دهیم و از اجارهاش پولی تهیه کنیم به بستر آموزش جدید و آموزش نوآوری تبدیل کردیم، افزود: اراک را مثال میزنم. در اراک فضای دانشگاه در مرکز شهر خالی کرده بودند و به بیرون از شهر رفته بودند، این فضای چند هکتاری و کلی ساختمان، فضای خوبی هم بود که به بازار فناوری تبدیل شد.
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: فناوری یکی پسماند، یکی نساجی، همه اینها سراهای نوآوری بود که تأسیس شد و این سراهای نوآوری ظرفیتی است که جوانهای اراک بیایند آنجا، دانشجو وقتی میرود به جای مدرک، به عنوان یک شرکت بیرون میرود و یاد میگیرد چگونه شرکتداری کند، چگونه در شبکه دانشگاه آزاد و شبکه نوآوری دانشگاه آزاد زندگی کند و این بحث را در این دو سال به جد داریم دنبال میکنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه دانشگاه آزاد یک شبکه بینظیر است که باید در خدمت اشتغال دانشبنیان کشور قرار بگیرد، اظهار کرد: این شبکه با مفهوم سرا، نهاد اقتصادیاش که صندوق پژوهش و نوآوری و بالاتر، فراصندوق هست، تأسیس شد، با یک هزار میلیارد فراصندوق تأسیس شد، با کمک نهادهای غیردولتی، البته معاونت علمی کمک کرد، ستاد اجرایی دانشگاه آزاد، بعد صندوق پژوهش فناوری، بعد مفاهیم سرای نوآوری را در آن راهاندازی کردیم، جنب و جوش خیلی خوبی، خوردیم به کرونا یک مقدار وقفه حاصل شد ولی الان ما دانشجوهایی را میبینیم که با یک ایدهمحوری آمدهاند و دارند کارهای بزرگ میکنند، کم هم نیستند.
دکتر طهرانچی با اشاره در طرح پایش آزاد برای هر استانی و هر شهری داریم یک برنامه کلان مأموریتمحور تعریف میکنیم، گفت: یک راهبردمان این است، تقویت قابلیت پاسخگویی به نیازهای آمایشی و کنشگری فعال، شبکه واحدهای دانشگاهی در توسعه محلی و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی منطقه و روی سه محوردر هر استان یک سند مأموریتگرایی آماده شد. اقتصاد استانها را بررسی کردیم، جوانهای بیکار استان را بررسی کردیم، بررسی شد که نیازهای جدید هر استان چیست؟
وی ادامه داد: برای واحدهایمان مأموریت جدید تعریف میکنیم. اگر در کنارکی و در کنارک لنجها دارند آنجا قرار میگیرند، آنجا نباید در رشته حقوق کار کنی، بایستی بروی مهارت در خدمت صنایع دریایی بیاموزی.
این مقام مسئول با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است که افتخارش این است بعد از انقلاب اسلامی، توسط مردم راهاندازی شد، اظهار کرد: زیرا تفکر این بود آموزش فایده دارد، بعد اقبال اجتماعی کم شد، یعنی چی؟ یعنی مدرک گرایی بیفایده است و دانشگاه باید با تغییر رویکرد، پیشران اقتصادی شود و مهارت را افزایش دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای این دانشگاه ، ۳۱ سند استانی تهیه شده، آمایش کاملاً کار شده و در سه راهبرد و ۱۰ بسته تنظیم شده، ۱۰ بستهای که ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی آموزش را با زیستبوم مرتبط میکند، افزود: ارتقای تربیت اخلاقی، بعد ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله، توسعه فناوری نوآوری کارآفرینی، ارتقای جایگاه بینالمللی، پیشرفت علمی مرجعساز، فعالیت منسجم و همافزای شبکهای، تحول در فرهنگ سازمانی و سازمان یادگیرنده و بهرهوری پایدار اقتصادی. است.
دکتر طهرانچی در ادامه افزود: چیزی حدود ۴۰۰ اقدام با شاخص احصا کردهایم که روز شنبه یا یکشنبه رونمایی میشود، در حضور رؤسای استانی و مدیران دانشگاه، در هیئت أمنا ارائه شده، مراحل نهاییاش را دارد طی میکند و ما در یک دوره پنج ساله، دانشگاهی با تغییر مأموریت در رابطه با زیستبوم خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه در هر شهری، یک دانشکده مهارت و کارآفرینی در حال تأسیس است، گفت: یک دانشکده موضوعی، که موضوعاش موضوع منطقه و دانشکدههای معمول است. دانشکده مهارت و کارآفرینی منطبق با آن زیستبوم، بچههای آن زیستبوم را باید در جهت آن بهرهوری اقتصادی و اجتماعی رهنمون باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه مردم در کنکورها و در مسئله اقبال اجتماعی نشان دادهاند که از دانشگاهها کارآمدی میخواهند، خاطر نشان کرد: راهی نیست جز کارآمدی و مطالبهای که مقام معظم رهبری از دانشگاه هدفمندی پایاننامهها است و که در دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان طرح پایش آزاد ۳۰ هزار پایاننامه با ۲۰ چالش ملی در معرض حل توسط دانشجویان قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تصریح کرد: در دنیای جدید تحولات اجتماعی فناورانه خیلی سریع است. دانشگاهها هم بایستی تحول و سیروریت پیدا کنند وگرنه نابود میشوند و ساختمانهای خالی بیش نیستند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/